👤

Soru 1

"Abdülhak Hamit Tarhan" ile ilgili aşağıda verilen bilgi-

lerden hangisinde bir yanlışlık vardır?

A) Divan şiirinin nazım şekilleriyle, kafiye düzenini kullan-

mamıştır.

B) Şiirlerinde ve tiyatrolarında tarihî konular önemli bir yer

tutar.

C) Eserlerinde hayat, tabiat, ölüm, insanlık gibi temaları

işlemiştir.

D) Romantizmin etkisindedir, şiirlerine zengin bir lirizm

hâkimdir.

E) Tiyatrolarını yalnızca nesir olarak yazmış ve hece veznini

kullanmıştır.


Soru 2


I. Soğuktan mı titriyordum yoksa heyecandan, üzüntüden mi,

bilmem. Havuzun suyu bulanık. Kapının saatleri 12’yi geç-

miş. Kanepelerde kimseler yok. Tramvay ne fena gıcırdadı!

Tramvaydaki adam bir tanıdık mıydı acaba? Ne diye dönüp

baktı? Kimseler âşık değil mi bu şehirde? Kimseler, bir mey-

danın kanepesinde kimseyi beklemeyecek mi, yüzünü bir

dakika görmek için kimsenin?

II. Sait Faik güçlü bir gözlemci olmakla birlikte daha çok,

öznel bir sanatçıdır. Gördüklerini kendine indirgemektedir.

Bu yüzden olaylar onda ancak birtakım izlenimlerle önem

kazanır. Hikâyecide güçlü olan yan işte bu izlenimler, duygu-

lar ve onların uyandırdığı çağrışımlardır.

Bir hikâye metni ve yazarı hakkında verilen bu parçalar-

dan yola çıkılarak aşağıdaki çıkarımlardan hangisi yapı-

labilir?

A) Edebî metinlerdeki başarı yazarların dili kullanma yetene-

ğine bağlıdır.

B) Yazarlar yaşadıkları dönemlerin sosyal ve kültürel haya-

tından uzaktır.

C) Her edebî eser, yazarının hayata bakış açısından, gözlem-

lerinden izler taşır.

D) Yazarlar etkilendikleri sanat akımına uygun eserler verir-

ler.

E) Edebî metinlerde metnin yazarıyla devrin tarihî olayları

arasında bir ilişki vardır.


Soru 3

Aşağıdakilerden hangisi Mehmet Akif Ersoy'un bir özel-

liği değildir?

A) Düzyazı türünde eserleri bulunmaktadır.

B) Manzum hikâye türünde eserleri vardır.

C) Konuları öyküleyici bir anlatımla ve gerçekçi bir anlayışla

verir.

D) Şiirlerinde öğreticilik ağır basar.

E) İstiklal Marşı'nı hece ölçüsüyle yazmıştır.

Soru 4

"Konu belirlenince araştırma imkânları dikkate alınır. Genel

bir konu, mümkün olduğunca özele indirgenir. Örneğin 'Türk

şiirinde ölçü' genel bir konuyken 'Cumhuriyet Dönemi Türk

şiirinde ölçü' daha özeldir."

Yukarıdaki paragrafta, bilimsel metin hazırlanırken izle-

necek yollardan hangisine değinilmiştir?

A) Konuyu sınırlandırma B) Plan yapma

C) Bilgi toplama D) Notlar düzenleme

E) Yazma

Soru 5

Aşağıdaki eserlerin hangisinin türü diğerlerinden farklı-

dır?

A) Çoban Çeşmesi B) Serab-ı Ömrüm

C) Akıncı Türküleri D) Eğil Dağlar

E) Cenk Duyguları

Soru 6

"............. , düşünceyi yeterli sözcük ya da söz kullanarak

anlatmaktır. Bu nitelikte bir cümleden ne tek sözcük çıkarıla-

bilir ne de cümleye tek sözcük eklenebilir. Bu anlatımda,

gereksiz sözlere yer verilmez."

Bu parçada hakkında bilgi verilen anlatım niteliği aşağı-

dakilerden hangisidir?

A) Duruluk B) Doğallık C) Tutarlılık

D) Etkileyicilik E) Açıklık

Soru 7

Elhân-ı Şitâ’da mutluluk ile hüzün duygusu iç içedir. Bahara

ait unsurlar saadeti, kışa ait unsurlar hüznü temsil ediyor.

Galip duygu, kaybolan bir saadet duygusu veya melankolidir.

Bu duygu, hemen hemen bütün - - - - hâkimdir. Hayali saa-

detler ve korkunç hakikat arasındaki çatışma onların başlıca

temidir. Halit Ziya, bu duyguyu “mavi ve siyah” kelimeleri

ile sembolize etmiş ve onun romanını yazmıştı. Elhân-ı

Şitâ’ya Ahmed Cemil’in kış şarkısı gözüyle bakılabilir.

Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi

getirilmelidir?

A) Millî Edebiyat’a B) Fecriati Topluluğu'na

C) Tanzimat Edebiyatı'na D) Cumhuriyet Edebiyatı'na

E) Servetifünun Edebiyatı'na

Soru 8

Aşağıdaki ifadelerden hangisi Servetifünun edebiyatının

sanat anlayışını yansıtmaz?

A) Sanatçılar eserlerinde süslü cümleler kullanmışlardır.

B) Divan şiirine karşıdırlar fakat aruz ölçüsünü kullanmaya

devam etmişlerdir.

C) Göz için kafiye anlayışını devam ettirmişlerdir.

D) Hikâye ve romanda realizm ve naturalizm etkisi görülür.

E) Güzel olan her şey şiirin konusu olur anlayışını genişlete-

rek her şey şiirin konusu olabilir düşüncesi savunmuşlardır.

Soru 9

Düzyazı türünde de başarılı olan bu sanatçımız fıkralarıyla ün

kazanmıştır. Şiirlerinin aksine düzyazılarında sade ve anlaşı-

lır bir dil kullanmıştır. Düzyazı türünde "Bize Göre, Frankfurt

Seyahatnamesi" gibi eserleri vardır.

Bu parçada sözü edilen sanatçımız aşağıdakilerden hangi-

sidir?

A) Yahya Kemal Beyatlı B) Ahmet Haşim

C) Faruk Nafiz Çamlıbel D) Cenap Şahabettin

E) Ziya Gökalp​